Kiihdytysajo – Maailman nopein moottoriurheilulaji

Kirjoittajan kuva

By admin

Kiihdytysajojen tie Suomen toiseksi suosituimmaksi moottoriurheilulajiksi on ollut pitkä, mutta viime vuosina lajin suosio on kasvanut voimakkaasti. Kiihdytysajot saivat alkunsa Yhdysvalloissa 30-40-lukujen vaihteessa, kun nuoret miehet kiihdyttivät autojaan liikennevaloista korttelinmitta seuraaville valoille. Kiihdytysajot kasvoivat nopeasti suosituksi harrastukseksi, ja Yhdysvalloissa perustettiin oma kattojärjestö, joka rakensi ensimmäisen kiihdytysradan vuonna 1951.

1960-luvulla kiihdytysajot saivat jo monen kilpailun mittaisen NHRAn mestaruussarjan Yhdysvalloissa. Laji rantautui myös Eurooppaan, ja Ruotsin Hot Rod -harrastajat löysivät sen Englannista. Ruotsalaiset alkoivat ajaa dragstereilla ja Funny Careilla, ja pian myös Suomessa kiihdytysajot alkoivat yleistyä. Laji on kasvanut vuosien varrella Suomessa suosituksi, ja nykyään maassa järjestetään useita kiihdytysajo-tapahtumia vuosittain.

Kiihdytysajot Suomessa

Suomessa kiihdytysajon historia alkoi vuonna 1972, kun perustettiin Hot Rod -harrastukselle oma kattojärjestö FHRA (Finnish Hot Rod Association). Ensimmäiset viralliset SM-tittelit jaettiin vuonna 1979, ja nykyään kuuden kisan mittainen SM-sarja ajetaan Kauhavalla ja Virtasalmella. Suomi on kiihdytysajon johtava maa Euroopassa, osin hyvän ratatilanteen takia. Kansainvälisessä, etenkin eurooppalaisessa vertailussa Suomen radat ovat ainutlaatuisia ja erinomaisia. Muualla ajetaan yleensä vanhoilla lentokentillä. Kiihdytysajo on lisännyt tasaisesti katsojamääriään, ja SM-sarjan yleisöllä mitattuna laji on Suomen suosituin moottoriurheilulaji. Nitro Nationals Kauhavalla on kauden suosituin kisa, ja FHRA Nitro Nationals ajettiin viimeisen kerran Alastarolla vuonna 2018. Kauhavan uusi kiihdytysrata valmistui vuonna 2018 ja toimii jatkossa EM-osakilpailun suorituspaikkana.

Kiihdytysajon SM-osakilpailu 1

20.-21.5.2023 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 1, Motopark Raceway, Pieksämäki

Kiihdytysajon SM-osakilpailu 2

10.-11.6.2023 Kiihdytysajon SM-osakilpailu 2, Motopark Raceway, Pieksämäki

FHRA Summer Nationals Festival

LSK Business Park Loppusuora 22, Kauhava

15.-16.7.2023 FHRA Summer Nationals Festival & kiihdytysajon SM-osakilpailu 3, LSK Business Park, Kauhava

Kiihdytysajon SM-osakilpailu 4

Motopark Raceway Motoparkintie 62, Pieksämäki

FHRA kiihdytysajon SM-finaali

LSK Business Park Loppusuora 22, Kauhava

Kiihdytysajojen Suomen mestarit

Suomen kiihdytysajon Suomen mestareita ovat vuosien varrella olleet seuraavat henkilöt:

  • 1979: Heikki Keränen (A/Street)
  • 1980: Esko Oksanen (A/Street)
  • 1981: Antti Räsänen (A/Street)
  • 1982: Hannu Pajunen (A/Street)
  • 1983: Hannu Pajunen (A/Street)
  • 1984: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1985: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1986: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1987: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1988: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1989: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1990: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1991: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1992: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1993: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1994: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1995: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1996: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1997: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1998: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 1999: Timo Heikkilä (A/Street)
  • 2000: Janne Kantola (Pro Street)
  • 2001: Ari Lahti (Pro Street)
  • 2002: Ari Lahti (Pro Street)
  • 2003: Ari Lahti (Pro Street)
  • 2004: Ari Lahti (Pro Street)
  • 2005: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2006: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2007: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2008: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2009: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2010: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2011: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2012: Harri Piispanen (Pro Modified)
  • 2013: Marko Lantto (Pro Street)
  • 2014: Marko Lantto (Pro Street)
  • 2015: Marko Lantto (Pro Street)
  • 2016: Marko Lantto (Pro Street)
  • 2017: Marko Lantto (Pro Street)
  • 2018: Tomi Lantto (Pro Street)
  • 2019: Sami Pajari (Super Pro ET)
  • 2020: kilpailukausi peruttiin koronaviruspandemian vuoksi
  • 2021: Ville Myllymäki (Pro Street)

Yksi kommentti artikkeliin ”<strong>Kiihdytysajo – Maailman nopein moottoriurheilulaji</strong>”

Vastaa