Suomalainen moottoriurheiluhistoriaa – Samu Kemppainen Yhdysvaltojen AMRA-kilpasarjassa toiseksi

Kirjoittajan kuva

By admin

Vantaalainen kuljettaja Samu Kemppainen jätti suomalaisen kiihdytysurheilun historiaan uuden merkkipaalun syksyllä 2025. Hän sijoittui toiseksi amerikkalaisen AMRA-sarjan loppupisteissä kaudella 2025. Sarjan nimi tulee kokonaan “American Motorcycle Racing Association” -nimisestä organisaatiosta, joka on keskittynyt amerikkalaisiin V-Twin-moottoripyöriin.

Kemppaisen kausi oli täynnä vauhdikkaita onnistumisia ja myös dramaattisia käänteitä. Hän sai kutsun amerikkalaistiimiin Chris Stewart Racing ja ajoi Top Fuel Nitro Harleylla. Kauden päätteeksi hän väistyi johtopaikalta vain 45 pisteen erolla, yhteispisteillä 1 380. Mestaruuden vei lopulta yhdysvaltalainen Ryan Peery.

Kilpasarjan tausta

Sarja AMRA on perustettu yli 40 vuotta sitten ja se on vanhin yhdysvaltalainen sarja, joka on omistautunut V-Twin-moottoripyörille. Kauden 2025 päätösosakilpailu käytiin kuuluisassa yhdysvaltalaisella radalla Rockingham Dragway Pohjois-Carolinassa 24.–26.10.2025 ja tapahtuma tunnetaan nimellä Jim McClure Memorial World Finals.

Suomalaisen menestyksen merkkipaalu

Kemppaisen saavutukset eivät jää vain tiukaksi toiseksi sijoitukseksi. Kesällä hän teki historiaa, kun voitti AMRA-sarjan kolmannen osakilpailun Michiganissa (US 131 Motorsports Park, Martin) ja oli samalla ensimmäinen ulkomainen kuljettaja, joka on voittanut osakilpailun tässä sarjassa. Tämä voitto antoi merkittävän sysäyksen kaudelle ja nosti hänet vakavasti mukaan mestaruustaisteluun.

Kauden loppu osoittautui erittäin tiukaksi. Kemppaisella oli ennen Rockinghamiin suuntautuvaa päätöstä jo pistejohdossa, mutta lopullisessa taistelussa Ryan Peery onnistui pitämään pienen edun ja vei mestaruuden.

Päätösviikonloppu Yhdysvalloissa – käännekohtia

Rockinghamiin järjestetty, legendaarinen Jim McClure Memorial -tapahtuma vetää sarjan huiput yhteen ja tarjoaa dramaattisia käännekohtia. Kemppainen lähti mukaan kuninkuusluokassa eli Top Fuel-ryhmässä vahvassa asemassa. Valitettavasti kauden päätösosakilpailussa hän kaatui aika-ajoissa. Pyörän jarruvarjo sotkeutui wheelie-barssiin, jolloin pyörä kampesi sivuttain ja kaatuessa Kemppainen loukkaantui eikä pystynyt jatkamaan kilpailua.

Tämä kaatuminen konkretisoi sen, kuinka armoton ja arvaamaton drag racing voi olla – pienikin häiriö voi muuttaa kokonaiskuvan. Vuoden kova työ, sarjan johdossa oleminen ja kaikki kilpailut olivat yksi kaatuminen päättymässä. Siitä huolimatta loppusijoitus toisena on suorastaan poikkeuksellinen suomalaiselle kynttilännostolle amerikkalaisessa lajin kärjessä.

Laji ja tiimi: “Nitro Harley” suomessa ja USA:ssa

Nitro Harley tarkoittaa erittäin kehittynyttä ja tehokasta drag-moottoripyörää, jossa vapaasti hengittävän V-Twin-moottorin rinnalla käytetään nitrometaanipolttoainetta sen huippusuoritusten saamiseksi. Laji on sekä teknisesti että ihmisen näkökulmasta erittäin vaativa.

Kemppaisen tiiminä kotimaassa toimii Skullracing. Hän on aiemmin voittanut myös FIM Euroopan mestaruus Super Twin -ryhmässä vuonna 2014. Tämän taustan ja amerikkalaisen kutsun myötä Kemppainen astui kansainvälisille radoille vakavassa asemassa.

Mitä seuraavaksi?

Kemppainen itse kommentoi kauttaan sanoilla:

Kaiken kaikkiaan hyvä kausi, paitsi tuon viimeisen kisan lipan olisi voinut jättää välistä. 2. sija on hyvä, toki voittoa lähdettiin hakemaan, joten pettymyshän tuo vika kisa oli. Täytyy olla tyytyväinen, että näin vähillä vammoilla selvittiin. Ensi vuonna taas viivalla varmasti. Se, että missä ja milloin, on vielä auki. Nyt täytyy keskittyä kuntoutumiseen, että ukko on valmis kun kevät koittaa. Kiitokset kaikille tukijoille ja jotka ovat viestineet onnettomuuden jälkeen. Tuki on ollut valtaisaa, kiitos siitä. Onnettomuuksia sattuu meidänkin lajissa, nyt oli minun vuoro. Hyvää loppuvuotta kaikille!

Tämä lupaa yhtä lailla tähtäämistä korkealle myös seuraavalle kaudelle. Kansainvälisen drag racingin huipulla suomalainen nimi erottuu entistä enemmän – ja se on hyvä uutinen lajille kotimaassa.

Mikä tekee saavutuksesta merkittävän?

– Ensinnäkin suomalaiskuljettajan sijoittuminen toiseksi amerikkalaisessa sarjassa, jossa kilpailu on kansainvälinen ja kovatasoinen.
– Toiseksi uskomaton haastemuoto: kilpa-ajo Yhdysvalloissa, eri kulttuurissa ja radoilla, uutta ja tuntematonta.
– Kolmanneksi historiallinen osakilpailuvoitto ensimmäisenä ulkomaalaisena; se avaa ovia ja mahdollisuuksia Suomen kannalta.
– Ja lopuksi se, että vaikka kausi päättyi kaatumiseen, kokonaiskuva on vahva ja tulevaisuus näyttää lupaavalta.

Yhteenvetona: hyvä kausi, suuri merkitys

Samu Kemppaisen kausi 2025 amerikkalaisessa AMRA-sarjassa on yksi suomalaisen moottoriurheilun merkittävimpiä kansainvälisiä menestyksiä pitkään aikaan. Hän osoitti, että suomalaisilla kuljettajilla on annettavaa kansainvälisellä tasolla – jopa lajin huipulla. Toisella sijalla kausi päättyi, mutta kokonaisuus on osoitus kovasta työstä, lahjakkuudesta ja sitoutumisesta.

Kuntoutuminen, tiimityö ja tulevien kilpailujen suunnittelu ovat jo seuraavassa vaiheessa. Se, missä ja miten Kemppainen ajaa kaudella 2026, on vielä avoin – mutta yksi asia on selvä: suomalainen drag racing saa jälleen kansainvälistä näkyvyyttä.

Listaus: tärkeitä faktoja kemppaisen kaudesta 2025

  • Valmistautuminen kauteen: liittyminen Chris Stewart Racing -tiimiin ja kilpailu Top Fuel Nitro Harleylla.
  • Kesän historiallinen voitto: ensimmäisenä ulkomaalaisena sarjan osakilpailun voittaja Michiganissa.
  • Sarjan loppupisteissä toinen sija, 1 380 pistettä ja 45 pisteen ero mestaruudesta.
  • Päätösosakilpailu Rockingham Dragwayllä: kaatuminen aika-ajoissa ja kilpailun keskeytys.
  • Aikaisempi menestys kotimaassa: FIM Euroopan mestaruus Super Twin-ryhmässä vuonna 2014 ja Skullracing-tiimi Suomessa.