BLACKLIST kauden avaus Kiikala 10.6.2023

Kirjoittajan kuva

By admin

Teksti alunperin: https://www.facebook.com/TimeMachineCorvette/ täällä koosteena julkaisijan luvalla – eli kisaraportti Kiikalasta.

Mistä on kyse? Ja minkä on Time Machine eli tämä kyseinen Corvette? Auto joka saapui Kotkaan 2014 – projektikertomus: finnshark.com

SHAKEDOWN JA EKA VETO

Loppujen lopuksi kauden avauksessa viivalle ilmoittautui kuusi autoa. Selkeä paikka sekoittaa pakka ja lähteä listan muodostukseen ”nollista”. Niinpä parit arvottiin kortilla. Meille vastustajaksi sattui Artemij Zarjanskij:n Subaru Impreza. Nopean oloinen neliveto. Olimme pari numero kolme, joten sain tarkkailla aitiopaikalta miten edelle olevat parit poistuvat viivalta. Mikko Puhan Whitey (pari #2) kohtaloksi koitui voimansiirtorikko n. 30m kohdalla. Sääliksi kävi ja lujaa. Työnsivät sitten joukolla Golfin radan oikean sivun kautta paluutielle. Joku tuntui tökkivän vähän väliä vastaan. Whitey-tiimin kohtalona kotimatka ja uuden vaihdelaatikon metsästys.

Meidän vuoro vetää. Taktiikkana hyvä reaktio ja NOS. Tuttuun tyyliin ekassa lähdössä keltaiset (Pro Start) tulivat yllättävän nopeasti ja menoksi. Jaahas, sutii. Subarua ei näy ja vaihto kakkoselle. NOSsiako? Mielessä eurooppalaisten turbojen paha tapa tulla loppumatka niin peijoonisti. Mutta Subarua ei vaan näy ja päätän jättää napin väliin. Voitimmehan me? Aikamme oli 6.583s/183,68km/h reaktiolla 0,121s ja marginaalia taisi olla 2 tai kolme kymmenystä. Jatkossa, ou jee!

TOISELLE KIERROKSELLE BYE JA SUORAAN BL-FINAALIIN

Oho, me taistellaan taas pytystä, vastustajaksi Mika Hellberg, PikkiS:n uusi omistaja. Kylmää kyytiä siis tiedossa. Nyt otetaan hyvä lamppu ja pysytään pidoilla eikös niin? Viivalle siis. Mitä, mitä? Burniksen jälkeen jotakin ihme hämminkiä eikä komennusta viivalle meinaa tulla millään. Lämpömittari näyttää jo sataa astetta ja mietin mitä tehdä. Saan käskyn sammuttaa moottorin (hyvä niin) ja ongelma alkaa selviämään. Meidän numerolappu on irronnut. Sehän tuli liimattua suoraan edellisen Kiikalan lapun päälle ja oli näköjään lentänyt irti. Käsky uuteen burnikseen jonka jätän väliin lämpöongelmien vuoksi. Äkkiä se PikkiS stageen pliis! Henkinen uudelleen järjestäytyminen, nappulat oikeaan asentoon ja stageen. Keltaiset ja liikkeelle. Vähän parempi pito ja johdossa. Jiihaa! Käsi hakeutumassa NOS-nappulalle ja äh, PikkiS jo rinnalla, NOSa kehissä mutta PikkiS jo ohi. PikkiS maalissa kaksi, kolme auton mittaa(?) edellä. Tappion katkera kalkki meille. Aika 6,383s/196,53km/h reaktiolla 0,009s. Onnea uudelle numero ykköselle, Mika Hellberg, Chevy PikkiS!

KAKKOSSIJAN PUOLUSTUS TONI NURMINEN; TWIN TURBO DART:A VASTAAN

Palatessani finaalivedosta hydrotehostin katosi. Sulakeliitoksessa (4connect putkisulake) näkyi sulanutta muovia. 6mm2 johdon liitos lienee jotenkin huono. Hmm.. sulakkeen voisi ohittaa, jos saisi jostakin vähintäänkin keltaisen Apiko-liittimen lenkkipäällä. Ahti Roth juttusille, joka oli juuri säätämässä erään toisen auton NOS:a kohdilleen. Mutta joo, Adella oli Apiko-lajitelma mukana ja sopiva liitin löytyi. Jälleen kerran iso kiitos Adelle!

No, pientä alustavirittelyä, lähtökierrokset purkkiin sisään ja viivalle Tonia vastaan. Toivottavasti ei tule lämpöongelmia taas ja saadaan nopea lähtörutiini. Kone käyntiin viime hetkellä mutta äh, joku viive ja siinä sitä istutaan ja seurataan lämpömittarin nousua. Kyllä tämä tästä, otetaan vain pikku burnis ja nopeasti stageen. Pullo auki ja burniksen jälkeen ja pakitus takaisin. Nyt tarkkana, kylvetetään Toni. Vaan ei, näytetään koneen sammuttamista. Mikä, mikä? Laskemme vettä radalle. Ylivuotosäiliöstä se tulee. Diskaus, tappio ja pudotaan kolmoseksi. Meidän kohtalona on körötellä melkein Mikon jälkiä pitkin paluutielle. Konevoimin onneksi. Onnea Tonille, komeasti hopealla, #2.

Kaikilla meidän takana olevilla on myös tappio alla, joten haasteita ei ole tulossa ja päästään kotimatkalle ja olemme siis sijalla kolme. Mainittakoon, että kiihdytyshommissa jäähdytysnesteessä ei saa olla glykolia. Se pilaa radan. Me, niin kuin varmaan suurin osa, käytämme muita lisäaineita. Valintamme on Red Linen Water Wetter, joka antaa korroosiosuojan ja kaipa se parantaa lämmönjohtavuutta. Muitakin hyviä aineita lienee olemassa. Tota ainetta sattuu samaan lähikaupasta.

SUMMAUS

Kiitoksia omalle tiimille! Oli mahtavaa avata kisailukausi kimpassa. Ihmetystä herätti helteinen fiilis, vaikka lämpömittari taisi näyttä alle 20 astetta. Viikon päästä Vesivehmaalle on ennustettu oikeasti hellettä. Miksi se aurinko tuntuu niin kuumalta kisoissa?

Janne Uskalille iso kiitos, kun saapui kaitsemaan meidän sekavaa BL-katrasta vaikka Blacklist Buickissa tapahtui konerikko edellisenä päivänä. Siinä kun jutskailtiin niin Janne tuumi, että ehkä sai v-tuksen vähäksi aikaa taustalle hääriessään tämän tapahtuma ympärillä.

Toni Nurmiselle kiitoksia vinkeistä lämpöongelmiemme suhteen. Viikon päästä on oikea helle ja eihän me tuollaisella kotterolla voida ajaa, ellei joku muutu.

Kiitoksia myös tukijoille, kanssakilpailijoille ja kannattajille. On tää vaan niin nastaa puuhaa.

Riverside Cruisers / Riverside Timers. Mahtava tapahtuma ja kaikki tuntui pelaavan mainiosti. Sanoisiko, että tuttua laatua ja kiitos jälleen kerran!

TMC tiimissä oli kaksi uutta jäsentä Joni Merjovirta ja Petri Melander. Kiitokset teille, hienosti meni! Toivotaan, että oli kiva kokemus nähdä lajia tältä puolelta.

Ai niin, siitä maratonista. Kestävyyslajihan tämä on. Tekniikkarikkoja jo ennen kauden avausta kokivat:

-Marko Heikkinen, Suomen nopein Porche (moottori)

-Pekka Hakulinen (vaihdelaatikko)

-Janne Uskali (moottori)

-Kiikalassa Mikku Puha, Whitey Racing Golf (vaihelaatikko) poistui muonavahvuudesta ja

-Artemij Zarjanskij:n Subaru Impreza kärsi jarruongelmista päivän edetessä.

Se on tällaista peliä näillä lakeuksilla. Kaikilla hajoaa ja meidän vuoro voi olla tänään.

TIME MACHINE CORVETTE 69 TIEDOT 4.09.2022


Corvette 69 Coupe tuotu projektikuntoisena Suomeen vuonna 2014 toteuttaen 40 vuotisen haaveen.
300hp pikkulohko vaihtui nopeasti n. 900hp ilokaasutettuun pikkulohkoon ja kaudella 2020 siirryttiin
isolohkoon. Homma lähti keulimaan mutta kyseessä on sentään vielä katuauto – ainakin
periaatteessa. Polttoaineena käytetään edelleen kierrätettyä RE85:a jota saa ihan pumppuasemilta.
Time Machine Corvette -tiimi koostu pääasiassa vanhoista koulukavereista. TMC 69:n kotitalli löytyy
Suomen Keravalta.


Moottori:
Kilpailusäädöissä ilokaasulla 1200+ hevosvoimaa ja polttoaineena ympäristöystävällinen kierrätetty
pumppu E85 ”viina”
427+cid BBC Shafiroff
Dart Big M lohko erikoisella 9.850” dekki-korkeudella, billet päälaakeripukit
13.5 puristeiset Diamond E85 13.5 Gas Ported -männät
SSR20/Brodix SSR20 -kannet
T&D Pro Series ”1 Piece Stand” Shaft Rockers, ISKY .904 EZX neulalaakerittomat rullanostajat
APD 1250 CFM 4500 Dominator E85 kaasutin
Quick Shot -ilokaasut


Vaihteisto ja Turbiini:
StigO 2-vaihteinen 1800hp PowerGlide ja Neal Chance TMC Vetteen räätälöity -turbiini


Perä:
12 -pulttinen perä ja Drag Vette -tyyppinen 6 link tuenta, edelleen IRS


Turvalaitteet:
SFI 8.5s turvakehikko, kardaanilenkki ja vetoakselilenkit, vaihdelaatikossa SFI-kuoret
Palosammutus kabiiniin ja moottoritilaan
Jarruvarjo


Paras aika:
8.942s @ 251.43km/h, Motopark 8/2021


Saavutuksia:
Blacklist 2022 koko kauden ykkösenä (ja voittamaton) kunnes taipui finaalissa 9/2022 sijalle 2
Blacklist 2021 5. sija
2. sija Suomen ”Corvettejen 1/4-mile Lista”, kaikkien aikojen toiseksi nopein katu-Vette
19. sija maailman ”The New N/A Corvette Fast List”, , ensimmäinen eurooppalainen listalla
Panox Wildest Ones Shootout 2021 (16 kaavio), eliminaattorin 2. kierrokselle


Kumppanit:
Vettepeikko Oy, https://www.facebook.com/vettepeikko.oy.9
Kendall Motor oils, https://www.facebook.com/OyKendallAb
Sports Car Center, https://www.facebook.com/sportscarcenter
Veli Nopea Oy, https://www.velinopea.fi/
Lahtinen Investments


Kiitokset:
Perhe, tiimi, kumppanit, mentori, Hellman Racing + koko Corvette & Drag Racing yhteisö

https://www.facebook.com/TimeMachineCorvette

Vastaa