Driftingin suomenmestaruussarja vuosimallia 2023 käynnistyi viime viikonloppuna helteisellä Honkajoella, Pesämäen moottoriradalla. Rajusti uudistuneen sarjan merkittävin muutos tähän kauteen on se, että Pro-luokan lisäksi SM-pisteistä ajetaan ensimmäistä kertaa myös Pro2-luokassa. Toinen merkittävä uudistus on kisojen muuttaminen kaksipäiväiseen formaattiin, joka on tuttu lajin kansainvälisistä mittelöistä.
Sarja käsittää tällä kaudella neljä osakilpailua, joista ensimmäinen oli vuorossa viime viikonloppuna Pesämäellä. Seuraavat pisteet ovat jaossa Hyvinkään Vauhtipuistossa 14.-15.7, jonka jälkeen siirrytään Hämeenlinnaan, legendaariselle Ahveniston moottoriradalle 11.-12.8. Kauden päätösosakilpailu ajetaan Alahärmän PowerParkissa 1.-2.9. Samalla radalla ajetaan myös historian ensimmäinen Suomen Drift Masters GP -osakilpailu 7.-8. heinäkuuta.
Kilpailuformaatin muutos kaksipäiväiseen muotoon tarkoittaa sitä, että kilpailun lajittelut molempien SM-luokkien osalta ajetaan ensimmäisenä kisapäivänä. Pariajokaavio on vuorossa toisena päivänä. Driftingin yhdyshenkilönä Autourheilun Kansallisessa Keskusliitossa (AKK) toimiva Teppo Laukkanen kokee uudistuksien nostaneen lajin arvoa entisestään, mutta löysi myös asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota.
– Olen todella tyytyväinen uuteen formaattiin. Sarjan osakilpailujärjestäjillä on todellinen halu viedä sarjaa tuotteena eteenpäin ja tuoda driftingiä lajina tutuksi entistä suuremmalle yleisölle. Mielestäni Pro2-luokan mukaantulo on hieno asia koko lajin kannalta ja esimerkiksi viikonlopun livelähetykset olivat jo tässä kohtaa helposti parhaita, joita olen driftingin puolella kotimaassa nähnyt.
– Kyseessä oli nyt ensimmäinen kilpailu uudella konseptilla ja vaikka paljon oli hyvää niin totta kai löytyy myös asioita, jotka vaativat viilaamista. Niihin aiomme paneutua kauden aikana.
Heinonen omaa luokkaansa Prossa
SM Pro -luokassa lauantain lajitteluja hallitsi kolminkertainen Suomen mestari Lauri Heinonen, joka keräsi arvostelutuomareilta ensimmäisellä vedolla 96 pistettä ja toisella pisteen vajaan täydet, eli 99 pistettä. Ilman ongelmia ei Heinosen tiimi selvinnyt lajitteluista ja ensimmäisen kisapäivän jälkeiset huoltotoimenpiteet venyivät pitkälle sunnuntaiaamuun.
– Lauantain toinen veto oli omastakin mielestä aika huikea, mutta se vaati veronsa. Sama mäntäongelma, joka meitä on aina kiusannut, teki hallaa nytkin. Mekaanikot menivät vasta äsken nukkumaan, Heinonen kertoi pariajopäivän aamuna.
– Nyt on tosi raaka keli, joten kisan voitto saattaa ratketa siihen kenen auto kestää, Heinonen arvioi varsinaisesta kisasta.
Lajitteluissa kolme seuraavaa sijaa menivät Pro-luokassa debytoineelle Riku Autereelle (93p), viime vuoden pronssimitalisti Jarkko Jylhälle (92p) sekä Tero Lahnakoskelle (90p). Edellä mainitun nelikon ulkopuolelta ei muita 90 pisteen ylittäjiä löytynyt.
Sama nelikko oli kovassa vedossa myös sunnuntain pariajoissa, sillä kaikki selvittivät tiensä neljän parhaan joukkoon. TOP4-vaiheessa kohtasivat Heinonen ja Lahnakoski vasemmalla puolella ja Autere-Jylhä -kaksikko puolestaan oikealla.
Heinonen hoiteli tyylikkäästi oman osansa ilman virheitä niin lead- kuin chase-vedoissa Lahnakoskea vastaan ja otti finaalipaikan. Autereen ja Jylhän finaali meni jo One More Timeen, mutta viisiminuuttisen ottanut Autere joutui lopulta keskeyttämään. Näin Heinosen pariksi finaaliin meni Jylhä.
Autereen ja Lahnakosken pronssifinaalia ei ensiksi mainitun keskeytyksen myötä lopulta ajettu, mutta sääntöjen tulkinnanvaraisuuden takia asia eteni lajiryhmän käsittelyyn, joka päätti jakaa kolmannen sijan Autereen ja Lahnakosken kesken. Päätöksestä voit lukea täältä.
Finaalipari lässähti sitten heti alkuun, sillä Jylhä joutui keskeyttämään auton kytkimen lämpöjen noustua Honkajoen paahtavassa kuumuudessa liian korkeiksi. Heinonen nappasi lopulta siis lajittelujen ja kokonaiskisan voiton. – Kuten sanoin aamun haastattelussa niin se voittaa, jonka vehkeet kestää loppuun saakka tässä kelissä ja niin siinä sitten kävi. Rata toimi tänään hienosti pariajoissa ja olisin mielelläni ajanut Jarkon kanssa loppuun asti, mutta nyt kävi näin, Heinonen kertoi kisan jälkeen.
Eetu Kuusinen oli Honkajoen herra ja hidalgo Pro2-luokassa. Kuva: Loudlife Media / AKK
Eetu Kuusinen hallitsi Pro2-luokkaa
Sarjan historian ensimmäisessä Pro2-luokan kisassa Eetu Kuusinen oli täysin omaa luokkaansa. Kuusinen hoiti lajittelut nimiinsä ainoana 90 pisteen ylittäjänä nakutellen toisesta vedosta hienot 95 pistettä. Ville Oinonen ja Henri Rajala nappasivat sijat 2. ja 3. 85 pisteellä.
Kuusinen oli myös pariajokaaviossa vertaansa vailla. Tekniikkamurheetkaan eivät estäneet vastustamattomasti jokaisen vastustajansa lyöneen Kuusisen etenemistä aina finaaliin ja lopulta voittoon saakka.
Finaalissa Kuusisen kohdannut Tuukka Tuomi oli toinen ja viimeisen podiumpaikan vei Alvari Mäkinen, joka oli toiseksi viimeinen lajitteluista 32 parhaan joukkoon noussut kuljettaja.
Drifting SM-sarja jatkuu 14.-15. heinäkuuta Hyvinkään Vauhtipuistossa kauden toisella osakilpailulla.
Tulokset: Drift SM – Honkajoki
SM PRO – Lajittelut
1. Lauri Heinonen 99p
2. Riku Autere 93p
3. Jarkko Jylhä 92p
SM PRO2 – Lajittelut
1. Eetu Kuusinen 95p
2. Ville Oinonen 85p
3. Henri Rajala 85p
———————————-
SM PRO – Lopputulokset
1. Lauri Heinonen
2. Jarkko Jylhä
3. Riku Autere
SM PRO2 – Lopputulokset
1. Eetu Kuusinen
2. Tuukka Tuomi
3. Alvari Mäkinen
Pistetilanne: 1/4 osakilpailua
SM PRO
1. Lauri Heinonen 116p
2. Jarkko Jylhä 98p
3. Riku Autere 83p
4. Tero Lahnakoski 81p
SM PRO2
1. Eetu Kuusinen 116p
2. Tuukka Tuomi 87p
3. Alvari Mäkinen 68p
4. Janne Torvinen 65p
Drift SM -kalenteri 2023
1. Honkajoki, Pesämäen Moottorirata – 17.-18.6.
2. Hyvinkää, Vauhtipuisto – 14.-15.7.
3. Hämeenlinna, Ahvenisto – 11.-12.8.
4. Alahärmä, PowerPark – 1.-2.9.
Yksi kommentti artikkeliin ”Drifting SM: Drift SM -kausi 2023 käynnistyi Honkajoella – Heinonen hallitsi, Kuusinen historian ensimmäinen Pro2-voittaja”